Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κατάλληλη χρήση των τεχνολογικών μέσων επικοινωνίας από τους μαθητές για όσο μένουμε σπίτι




Τα σχολεία έκλεισαν. Όλοι οι μαθητές παραμένουν στο σπίτι μέχρι να πραγματοποιηθεί η άρση των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας. Πώς περνούν όμως το χρόνο τους; Κατά κύριο λόγο μαθαίνουν, επικοινωνούν και διασκεδάζουν μέσω της τηλεόρασης, του ηλεκτρονικού υπολογιστή, του smart phone και των άλλων τεχνολογικών μέσων που έχουν εισβάλλει τα τελευταία χρόνια στη ζωή μας. Ωστόσο, υπάρχει μεγάλος προβληματισμός γύρω από τις συνέπειες που μπορεί να επιφέρει η χρήση τους στην ανάπτυξη των παιδιών. Ποιες είναι όμως οι θετικές και αρνητικές επιδράσεις τους; Ποια είναι η ορθή χρήση τους;

Οι κίνδυνοι

Νευροψυχολογικές μελέτες έχουν καταδείξει τις επιπτώσεις της υπέρμετρης παραμονής μπροστά από τις οθόνες στον εγκέφαλο των παιδιών και των εφήβων. Ειδικότερα, έχουν παρατηρηθεί βλάβες σε τμήματα του μετωπιαίου λοβού, τμήματος του εγκεφάλου υπεύθυνου για το σχεδιασμό δραστηριοτήτων, την οργάνωση, τον έλεγχο των παρορμήσεων, την ενσυναίσθηση και τη συμπόνια απέναντι στους άλλους (Yuan, Cheng et al, 2013; Weng, Qian et al, 2013).

Επιπλέον, οι πολλές ώρες μπροστά από τις οθόνες συνδέονται με μειωμένες γνωστικές λειτουργίες. Πιο συγκεκριμένα, η επεξεργασία πληροφοριών των παιδιών και των εφήβων είναι λιγότερο αποτελεσματική και η αυξημένη παρορμητικότητά τους τούς οδηγεί σε μειωμένες αποδόσεις σε εργασίες (Desmurget, 2019; Anderson, Subrahmanyam et al, 2017).

Επιπρόσθετα, η πολύωρη ενασχόληση με τα σύγχρονα μέσα επικοινωνίας έχει ενοχοποιηθεί για προβλήματα στη γλωσσική ανάπτυξη (Anderson, Subrahmanyam et al, 2017; Ζωγραφάκη & Παπαδάκη, 2008), την παχυσαρκία, τα προβλήματα ύπνου, το άγχος και την κατάθλιψη (DominguesMontanari, 2017).

Τέλος, η θέαση προγραμμάτων ή παιχνιδιών βίας αποτελεί παράγοντα κινδύνου για επιθετική συμπεριφορά και παραβατικότητα (Anderson, Bushman et al, 2017).

Συμπερασματικά, οι υπερβολικές ώρες παραμονής μπροστά στις οθόνες προκαλούν σοβαρότατες συνέπειες στον εύπλαστο εγκέφαλο ενός παιδιού, ο οποίος, προκειμένου να αναπτυχθεί, έχει ανάγκη από φυσική δραστηριότητα και κοινωνική επαφή (Desmurget, 2019).

Η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος

Παρά τους κινδύνους που προανέφερα, η χρήση των τεχνολογικών μέσων σε κάποιες περιπτώσεις έχει και θετικές επιδράσεις στην ανάπτυξη και την καθημερινότητα των παιδιών και των εφήβων. Αρχικά, αποκτούν εξοικείωση με τη χρήση τους και έτσι προετοιμάζονται καλύτερα για το επαγγελματικό τους μέλλον,  καθώς στα επόμενα χρόνια όλα τα επαγγέλματα σχεδόν θα απαιτούν δεξιότητες χειρισμού της τεχνολογίας. 

Επίσης, τα εκπαιδευτικά προγράμματα και οι εκπαιδευτικές εφαρμογές που υπάρχουν, λόγου χάρη η Duo Lingo, ενισχύουν τις γνώσεις και πραγματοποιούν τη μάθηση με αποτελεσματικό και διασκεδαστικό τρόπο. Ακόμα, κάποια βιντεοπαιχνίδια, όπως το Minecraft, ενισχύουν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων (Σωτηροπούλου – Σπανού, 2019). 

Τέλος, την περίοδο αυτή που διανύουμε, η επαφή με τα οικογενειακά πρόσωπα και τους φίλους μέσω βιντεοκλήσεων ανακουφίζει ψυχικά όλους μας.

Ποια είναι λοιπόν η κατάλληλη χρήση της τεχνολογίας, ώστε τα παιδιά και οι έφηβοι να μένουν ασφαλείς;

1.   Στη βρεφική ηλικία (0 – 3 ετών), θα πρέπει να αποφεύγεται εντελώς η επαφή με τις οθόνες, καθώς τα χρόνια αυτά αποτελούν κρίσιμη περίοδο για τη γνωστική, γλωσσική και κοινωνική ανάπτυξη. Εξαιρείται η συμμετοχή τους σε βιντεοκλήσεις.

2.   Στη νηπιακή ηλικία (3 – 6 ετών), η επαφή με τις οθόνες θα πρέπει να περιορίζεται σε 1 ώρα τη μέρα κάτω από την επίβλεψη ενός ενήλικα. Η τηλεόραση και ο υπολογιστής να βρίσκονται σε κεντρικό σημείο του σπιτιού. Τα βιντεοπαιχνίδια και οι ιστοσελίδες με αμφίβολο περιεχόμενο θα πρέπει να αποφεύγονται. Οι προτιμώμενες δραστηριότητες γι’ αυτή την ηλικία περιλαμβάνουν την ηλεκτρονική ανάγνωση παραμυθιού και χρήση εφαρμογών που διδάσκουν τα γράμματα, τους αριθμούς και άλλες βασικές γνώσεις, όπως η «Άλφα Βήτα».

3.   Στη σχολική ηλικία (6 – 12 ετών), ο κατάλληλος χρόνος ενασχόλησης μπροστά στην οθόνη αυξάνεται στις 2 ώρες (σε αυτό το διάστημα δεν συμπεριλαμβάνεται η ηλεκτρονική διδασκαλία από το σχολείο ή το φροντιστήριο). Οι δραστηριότητες που μπορούν να προστεθούν σε αυτό το ηλικιακό φάσμα είναι η πλοήγηση στο διαδίκτυο, πάντα με επιτήρηση, και βιντεοπαιχνίδια που απαιτούν σωματική δραστηριότητα, όπως το Wii. Ωστόσο, η δημιουργία λογαριασμού σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να αποφεύγεται.
4.   Στην εφηβεία (13 – 18 ετών), ο κατάλληλος χρόνος παραμονής εξακολουθεί να περιορίζεται στις 2 ώρες ημερησίως (σε αυτό το διάστημα δεν συμπεριλαμβάνεται η ηλεκτρονική διδασκαλία από το σχολείο ή το φροντιστήριο όπως προαναφέρθηκε). Ωστόσο, οι ιδιαιτερότητες αυτής της περιόδου είναι πως οι έφηβοι επιδιώκουν όλο και περισσότερη ανεξαρτησία και συγκρούονται με τους γονείς ως προς τα όρια που εκείνοι τους επιβάλλουν. Τα βήματα που μπορούν να γίνουν είναι τα εξής:

·      Η ενημέρωση γύρω από τους κινδύνους που το διαδίκτυο κρύβει δίνοντας πραγματικά παραδείγματα.

·      Η δημιουργία ενός ημερησίου χρονοδιαγράμματος σε συνεργασία μαζί του, το οποίο θα περιλαμβάνει χρόνο ενασχόλησης με την τεχνολογία.

·      Η γενικότερη στάση και αντιμετώπιση του εφήβου ως υπεύθυνου ατόμου. 
(World Health Organization, 2019)

Επίσης μην ξεχνάτε:
1.   Να είστε εσείς οι ίδιοι πρότυπα για τα παιδιά σας, χρησιμοποιώντας τα πολυμέσα όσο λιγότερο γίνεται, διότι μιμούνται τις πράξεις και όχι τα λόγια σας.
2.   Να έχετε την τηλεόραση, τον υπολογιστή και το tablet σε κεντρικό σημείο του σπιτιού, ώστε να επιβλέπετε τις δραστηριότητές τους.
3.   Να ορίσετε σημεία του σπιτιού όπου δε θα γίνεται χρήση της οθόνης, όπως τα υπνοδωμάτια, ώστε να μη διαταράσσεται ο ύπνος τους.
4.   Να αξιοποιήσετε όλες τις δραστηριότητες μέσα στο σπίτι για τις οποίες η χρήση της οθόνης δεν είναι αναγκαία. Τα παιχνίδια, ο χορός, η κηπουρική και η μαγειρική είναι μόνο μερικές από αυτές.
5. Αυτό το διάστημα του εγκλεισμού μπορείτε να είστε λίγο πιο ελαστικοί στις ώρες που προαναφέρθηκαν για τη νηπιακή, τη σχολική και την εφηβική ηλικία. Πιο συγκεκριμένα, μπορείτε να προσθέσετε ένα μισάωρο παραπάνω, αρκεί οι δραστηριότητες να είναι κατάλληλες για την κάθε ηλικιακή ομάδα. 

Τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα επικοινωνίας είναι πλέον μία  
πραγματικότητα τόσο για τους μεγάλους όσο και για τους μικρούς. 
Ειδικότερα στην τωρινή περίοδο αποτελούν το παράθυρο 
επικοινωνίας μας με τον υπόλοιπο κόσμο. Συνεπώς, δεν πρέπει να τα 
δαιμονοποιούμε, αλλά να εκπαιδεύουμε με κριτικό τρόπο τη νεότερη  
γενιά να τα χειρίζεται.

Χριστίνα Αρετάκη
Φιλόλογος – Ειδική Παιδαγωγός (MSc)
+30 6906774881
eidikiagogigr@gmail.com


    Βιβλιογραφία

Anderson, C., A., Bushman, B., J., Bartholow, B.,  D., Cantor, J., Christakis, D. Coyne, S., M., Donnerstein, E., Brockmyer, J., F., Gentile, D., A., Green, C., S., Huesmann, R., Hummer, T., Krahé, B., Strasburger, V., C., Warburton, W., Wilson, B., J. & Ybarra M. (2017). Screen Violence and Youth Behavior. Pediatrics, 140(2) 142 – 147.

Anderson, D., R., Subrahmanyam, K., & on behalf of the Cognitive Impacts of Digital Media Workgroup (2017). Digital Screen Media and Cognitive Development. Pediatrics, 140(2), 57 – 61.

Desmurget, M., (2019). Η κατασκευή του ψηφιακού ηλιθίου: οι κίνδυνοι της οθόνης για τα παιδιά μας. Le Seuil.

Domingues‐Montanari S. (2017). Clinical and psychological effects of excessive screen time on children. Journal of Paediatrics and Child Health, 53(4), 333-338.

Weng, C., B., Ruo-Bing, Q., Xian-Ming, F., Bin, L., Xiao-Peng, H., Chao-Shi, N. & Ye-Han, W. (2013). Gray Matter and White Matter Abnormalities in Online Game Addiction. European Journal of Radiology, 82(8), 1308 – 1312.

World Health Organization, (2019). To grow up healthy, children need to sit less and play more. https://www.who.int/news-room/detail/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more

Yuan, K., Ping, C., Tao, D., Yanzhi, B., Lihong, X., Dahua, Y. & Limei, Z. (2013). Cortical Thickness Abnormalities in Late Adolescence with Online Gaming Addiction.  PLoS ONE 8(1), 53 – 55.

Ζωγραφάκη, Α., Παπαγιάννη, Α., (2008). Επιπτώσεις της τηλεόρασης στη γλωσσική και κοινωνική ανάπτυξη παιδιών προσχολικής ηλικίας [Προπτυχιακή/Διπλωματική εργασία, ΤΕΙ Ηπείρου]. http://apothetirio.teiep.gr/xmlui/handle/123456789/8825

Σωτηροπούλου – Σπανού, Κ. (2019). Οι επιδράσεις του διαδικτύου σε παιδιά προσχολικής και παιδικής ηλικίας [Πτυχιακή εργασία, ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδος].  http://repository.library.teimes.gr/xmlui/handle/123456789/7842

                       
 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή

  Ορισμός Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (Α.Γ.Δ.) είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει την εκμάθηση, την κατανόηση και τη χρήση της γλώσσας. Ξεκινά από την παιδική ηλικία και συνεχίζεται και στην ενήλικη ζωή. Υπολογίζεται πως επηρεάζει 1 στα 14 άτομα. Αξίζει να σημειωθεί πως, για να γίνει η διάγνωσή της, πρέπει να έχουν αποκλειστεί τα προβλήματα ακοής, η χαμηλή νοημοσύνη, ο αυτισμός και η περιβαλλοντική στέρηση. Η Α.Γ.Δ. μπορεί να συνυπάρχει με τη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) και με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (Δυσλεξία, Δυσαναγνωσία, Δυσγραφία, Δυσαριθμησία, Δυσπραξία). Αιτία Σύμφωνα με νευρολογικές μελέτες, η περιοχή Broca στον εγκέφαλο – η οποία είναι υπεύθυνη για την κατανόηση και τη χρήση της γλώσσας – είναι μικρότερη σε άτομα με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή. Επίσης, η διαταραχή αυτή είναι κατά βάση κληρονομική. Συμπτώματα Οι άνθρωποι με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή παρουσιάζουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη

ΔΕΠ - Υ

Τα τελευταία χρόνια η διάγνωση μαθητών με ΔΕΠ-Υ γίνεται ολοένα και πιο συχνά. Τι σημαίνει όμως ΔΕΠ-Υ και ποια είναι τα συμπτώματά της; Πως προκαλείται; Ποια είναι τα προβλήματα που επιφέρει καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου; Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί; Αυτά τα ερωτήματα θα απαντηθούν παρακάτω: Ορισμός Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα είναι μία νευροαναπτυξιακή διαταραχή που χαρακτηρίζεται από δυσκολία στη συγκέντρωση προσοχής, υπερβολική δραστηριότητα και παρορμητική συμπεριφορά. Τα χαρακτηριστικά αυτά των παιδιών δεν ταιριάζουν με τα αναμενόμενα για την ηλικία τους. Εμφανίζεται στα παιδιά σε ποσοστό 5 – 7%. Το 30 – 50% των παιδιών με ΔΕΠ-Υ εξακολουθούν να έχουν συμπτώματα και στην ενήλικη ζωή τους.   Τύποι Με βάση τα συμπτώματα που επικρατούν διακρίνουμε τρεις τύπους ΔΕΠΥ: 1)   Τύπος Απροσεξίας • δεν μπορεί να συγκεντρωθεί, • αποσπάται εύκολα από άσχετα ερεθίσματα, • δεν φαίνεται να ακούει, • δε δίνει σημασία στις λεπτομέρειες,

Σύνδρομο Down

Τι είναι; Το σύνδρομο Down είναι μια γενετική κατάσταση, η οποία επηρεάζει την σωματική διάπλαση και την κινητική και γνωστική ανάπτυξη των ατόμων. Εμφανίζεται περίπου σε 1 ανά 700 γεννήσεις. Αιτία Το σύνδρομο προκαλείται παρουσία ενός επιπλέον χρωμοσώματος στο 21 ο ζεύγος χρωμοσωμάτων. Όσο μεγαλύτερη είναι η ηλικία κύησης της γυναίκας,   τόσο μεγαλύτερες είναι και οι πιθανότητες εμφάνισης του συνδρόμου. Αναλυτικότερα, όταν η γυναίκα είναι 20 ετών, η πιθανότητα είναι 1 στις 2.000, ενώ όταν είναι 40, είναι 1 στις 100. Σωματικά χαρακτηριστικά 1.   Επίπεδο πρόσωπο 2.   Μικρό κεφάλι 3.   Κοντός λαιμός 4.   Προεξέχουσα γλώσσα 5.   Λοξά προς τα πάνω μάτια 6.   Μικρά αυτιά 7.   Πλατιά κοντά χέρια με μια πτυχή στην παλάμη 8.   Χαλαρός μυϊκός τόνος 9.   Οι άνδρες εμφανίζουν στειρότητα. Οι γυναίκες αν τεκνοποιήσουν έχουν 50% πιθανότητα να κυοφορήσουν παιδί με το σύνδρομο. Επίσης, εμφανίζουν αυξημένο κίνδυνο για παθήσεις στην καρδιά, στο θυρεοειδή, στο γαστρεντερικό