Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τι είναι η καλοκαιρινή απώλεια μάθησης και πως μπορεί να αντιμετωπιστεί;



Μία ιδιαίτερη σχολική χρονιά τελείωσε. Οι μαθητές είναι πλέον απαλλαγμένοι από τις σχολικές τους υποχρεώσεις και συνεπώς ελεύθεροι να απολαύσουν το καλοκαίρι τους. Όμως τι συνέπειες έχει αυτή η μακροχρόνια απουσία από το σχολείο στη γνωστική τους ανάπτυξη; Διατηρούνται ή χάνονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες που κατέκτησαν καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς;

Οι έρευνες έχουν δείξει πως σε χώρες στις οποίες υπάρχει μεγάλη διάρκεια σχολικών διακοπών, όπως η Ελλάδα, παρατηρείται το φαινόμενο της καλοκαιρινής απώλειας μάθησης. Ειδικότερα, όταν οι μαθητές επιστρέφουν το Σεπτέμβριο στο σχολείο, έχει διαπιστωθεί πως έχουν χάσει κάποιες γνώσεις και δεξιότητες που κατέκτησαν την προηγούμενη σχολική χρονιά. Μάλιστα, υπολογίζεται ότι χάνουν κατά μέσο όρο τη σχολική ύλη ενός μήνα από την προηγούμενο διδακτικό έτος, γεγονός που αναγκάζει τους διδάσκοντες σε επανάληψη της ύλης. Επίσης, οι απώλειες αυτές αφορούν κατά κύριο λόγο τον τομέα των μαθηματικών και έπειτα τον τομέα της γλώσσας.



Ποιες ομάδες παιδιών επηρεάζονται περισσότερο από  την καλοκαιρινή απώλεια μάθησης;

Α) Οι μαθητές με μέτριες και χαμηλές σχολικές επιδόσεις.
Β) Όσοι προέρχονται από τα κατώτερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα.
Γ) Όσοι προέρχονται από εθνικές μειονότητες.
Δ) Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες.

Πώς μπορεί όμως αυτό το φαινόμενο να αμβλυνθεί; Με ποιους τρόπους μπορούν τα παιδιά να επιστρέψουν το Σεπτέμβρη στο σχολείο με όσο το δυνατόν λιγότερα μαθησιακά κενά έχοντας παράλληλα απολαύσει την ξεγνοιασιά των καλοκαιρινών διακοπών; Εδώ κρίνεται σημαντικός ο ρόλος των γονέων ή των προσώπων που φροντίζουν το παιδί. Μέσω συγκεκριμένων δραστηριοτήτων μπορούν να το βοηθήσουν να διατηρήσει τις γνώσεις και τις δεξιότητες που έμαθε. 

Γλώσσα

1)      Ενθαρρύνετε το διάβασμα εξωσχολικών βιβλίων. Στις μικρότερες ηλικίες, προτιμήστε τα εικονογραφημένα βιβλία, καθώς οι εικόνες τα κάνουν πιο ελκυστικά.

2)      Προτείνετέ τους να γράφουν ημερολόγιο, στο οποίο θα καταγράφουν πως πέρασαν την ημέρα τους.

3)      Παίξτε παιχνίδια τα οποία καλλιεργούν τις γλωσσικές δεξιότητες, όπως Scramble, Taboo, Πρόσωπο, Ζώο ή Πράγμα, Κρεμάλα και Dixit.

4)      Επισκεφτείτε μαζί με τα παιδιά ένα μουσείο, έναν αρχαιολογικό χώρο ή κάποιο φυσικό τοπίο, όπως π.χ. κάποια παραλία, λίμνη ή δάσος. Εμπλακείτε ενεργά στην εξερεύνηση του χώρου μαζί τους. Μετά το πέρας της επίσκεψής σας, συζητήστε για την εμπειρία σας και καταγράψτε τις νέες λέξεις που μάθατε.

5)      Σε μικρότερες ηλικίες, μπορείτε να παρακολουθήσετε βιντεάκια σχετικά με τα γράμματα του αλφαβήτου.

6)      Αναθέστε τους την καταγραφή της λίστας του super market καθώς και την ανάγνωση συνταγών καθώς μαγειρεύετε.

Μαθηματικά

1)      Παρακολουθήστε βιντεάκια σχετικά με τους αριθμούς και την προπαίδεια.

2)   Παίξτε παιχνίδια που καλλιεργούν τις μαθηματικές δεξιότητες, όπως το τάβλι, η Μονόπολη και το Φιδάκι.

3)     Ζητήστε τους να σας βοηθήσουν στη διαχείριση του οικονομικού προϋπολογισμού του σπιτιού, όπως στο να κάνουν αριθμητικές πράξεις για να υπολογίσουν το κόστος του σούπερ μάρκετ.

4)     Αν πραγματοποιήσετε κάποια εκδρομή, ζητήστε τους να υπολογίσουν τις αποστάσεις που θα διανύσετε, το χρόνο αλλά και το κόστος της.

      Με αυτούς τους τρόπους, οι μαθητές θα αναγνωρίσουν πως οι σχολικές γνώσεις δεν είναι μόνο απαραίτητες για την ακαδημαϊκή τους πρόοδο, αλλά και για την καθημερινή τους ζωή. Επιπλέον, θα ενισχυθεί η αυτοεκτίμηση και η αυτοπεποίθησή τους, καθώς ο ρόλος τους θα είναι περισσότερο ενεργός στην οικογένεια. Τέλος, θα διατηρήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες που κατέκτησαν με βιωματικό και διασκεδαστικό τρόπο χωρίς να στερηθούν την ξεκούραση και την ανεμελιά του καλοκαιριού.

Καλό καλοκαίρι!

Χριστίνα Αρετάκη
Φιλόλογος – Ειδική Παιδαγωγός (MSc)
+30 6906774881

Βιβλιογραφία

Allington, R., L.; McGill-Franzen, A. (2018). Summer Reading: Closing the Rich/Poor Reading Achievement Gap. Teachers College Press. 100–101. 

Cooper, H.; Nye, B.; Charlton, K.; Lindsay, J. & Greathouse, S. (1996). The effects of summer vacation on achievement test scores: A narrative and metaanalytic review. Review of Educational Research, 66. 227–268.

Maríñez-Lora, A., M; Quintana, S., M. (2010). Summer Learning Loss. Encyclopedia of Cross-cultural School Psychology. 962–963.

Rambo-Hernandez, K., E.; McCoach, D., B. (2015). High-Achieving and Average Students' Reading Growth: Contrasting School and Summer Trajectories. The Journal of Educational Research108 (2): 112–129. 

Shafer L. (2016) “Why kids lose math knowledge, and how families can work to counteract it”  https://www.gse.harvard.edu/news/uk/16/06/summer-math-loss

Shafer L. (2017) “Summer learning happens at home” https://www.gse.harvard.edu/news/uk/17/06/summer-learning-happens-home

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή

  Ορισμός Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (Α.Γ.Δ.) είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει την εκμάθηση, την κατανόηση και τη χρήση της γλώσσας. Ξεκινά από την παιδική ηλικία και συνεχίζεται και στην ενήλικη ζωή. Υπολογίζεται πως επηρεάζει 1 στα 14 άτομα. Αξίζει να σημειωθεί πως, για να γίνει η διάγνωσή της, πρέπει να έχουν αποκλειστεί τα προβλήματα ακοής, η χαμηλή νοημοσύνη, ο αυτισμός και η περιβαλλοντική στέρηση. Η Α.Γ.Δ. μπορεί να συνυπάρχει με τη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) και με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (Δυσλεξία, Δυσαναγνωσία, Δυσγραφία, Δυσαριθμησία, Δυσπραξία). Αιτία Σύμφωνα με νευρολογικές μελέτες, η περιοχή Broca στον εγκέφαλο – η οποία είναι υπεύθυνη για την κατανόηση και τη χρήση της γλώσσας – είναι μικρότερη σε άτομα με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή. Επίσης, η διαταραχή αυτή είναι κατά βάση κληρονομική. Συμπτώματα Οι άνθρωποι με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή παρουσιάζουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη

ΔΕΠ - Υ

Τα τελευταία χρόνια η διάγνωση μαθητών με ΔΕΠ-Υ γίνεται ολοένα και πιο συχνά. Τι σημαίνει όμως ΔΕΠ-Υ και ποια είναι τα συμπτώματά της; Πως προκαλείται; Ποια είναι τα προβλήματα που επιφέρει καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου; Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί; Αυτά τα ερωτήματα θα απαντηθούν παρακάτω: Ορισμός Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα είναι μία νευροαναπτυξιακή διαταραχή που χαρακτηρίζεται από δυσκολία στη συγκέντρωση προσοχής, υπερβολική δραστηριότητα και παρορμητική συμπεριφορά. Τα χαρακτηριστικά αυτά των παιδιών δεν ταιριάζουν με τα αναμενόμενα για την ηλικία τους. Εμφανίζεται στα παιδιά σε ποσοστό 5 – 7%. Το 30 – 50% των παιδιών με ΔΕΠ-Υ εξακολουθούν να έχουν συμπτώματα και στην ενήλικη ζωή τους.   Τύποι Με βάση τα συμπτώματα που επικρατούν διακρίνουμε τρεις τύπους ΔΕΠΥ: 1)   Τύπος Απροσεξίας • δεν μπορεί να συγκεντρωθεί, • αποσπάται εύκολα από άσχετα ερεθίσματα, • δεν φαίνεται να ακούει, • δε δίνει σημασία στις λεπτομέρειες,

Σύνδρομο Down

Τι είναι; Το σύνδρομο Down είναι μια γενετική κατάσταση, η οποία επηρεάζει την σωματική διάπλαση και την κινητική και γνωστική ανάπτυξη των ατόμων. Εμφανίζεται περίπου σε 1 ανά 700 γεννήσεις. Αιτία Το σύνδρομο προκαλείται παρουσία ενός επιπλέον χρωμοσώματος στο 21 ο ζεύγος χρωμοσωμάτων. Όσο μεγαλύτερη είναι η ηλικία κύησης της γυναίκας,   τόσο μεγαλύτερες είναι και οι πιθανότητες εμφάνισης του συνδρόμου. Αναλυτικότερα, όταν η γυναίκα είναι 20 ετών, η πιθανότητα είναι 1 στις 2.000, ενώ όταν είναι 40, είναι 1 στις 100. Σωματικά χαρακτηριστικά 1.   Επίπεδο πρόσωπο 2.   Μικρό κεφάλι 3.   Κοντός λαιμός 4.   Προεξέχουσα γλώσσα 5.   Λοξά προς τα πάνω μάτια 6.   Μικρά αυτιά 7.   Πλατιά κοντά χέρια με μια πτυχή στην παλάμη 8.   Χαλαρός μυϊκός τόνος 9.   Οι άνδρες εμφανίζουν στειρότητα. Οι γυναίκες αν τεκνοποιήσουν έχουν 50% πιθανότητα να κυοφορήσουν παιδί με το σύνδρομο. Επίσης, εμφανίζουν αυξημένο κίνδυνο για παθήσεις στην καρδιά, στο θυρεοειδή, στο γαστρεντερικό