Στις 14 Σεπτεμβρίου το κουδούνι θα χτυπήσει ξανά στα σχολεία. Μόνο που η φετινή σχολική χρονιά θα είναι διαφορετική. Πλέον οι μαθητές θα πρέπει να φορούν μάσκα στη διάρκεια των μαθημάτων προκειμένου να προστατευτεί η σχολική κοινότητα από τη διασπορά του κορωνοϊού. Πώς μπορούν όμως οι μαθητές να προετοιμαστούν κατάλληλα, ώστε να υιοθετήσουν την επιβαλλόμενη αυτή συνήθεια όσο καλύτερα γίνεται;
Οι έρευνες δείχνουν πως τα παιδιά νηπιακής και σχολικής ηλικίας έχουν υψηλότερη προσαρμοστικότητα στις αλλαγές, συγκριτικά με τους ενήλικες. Συνεπώς, αν τους εξηγηθεί με λόγια κατάλληλα για την ηλικία τους γιατί πως πρέπει να φορούν τη μάσκα, θα εφαρμόσουν τον κανόνα αυτόν στην καθημερινότητά τους ευκολότερα.
Ως προς τους εφήβους, εκείνοι αντιστέκονται ευκολότερα στις επιταγές των ενηλίκων. Ωστόσο, δείχνοντάς τους εμπιστοσύνη και κατανόηση και όχι επίκριση, θα υιοθετήσουν κι εκείνοι αποτελεσματικά τη χρήση της μάσκας.
Τρόποι εξοικείωσης με
τη χρήση της μάσκας
1. Εξηγήστε με λεξιλόγιο κατάλληλο για την ηλικία τους για ποιο λόγο θα πρέπει να φορούν τη μάσκα. Πείτε τους πως θα πρέπει να προστατέψουν τους εαυτούς τους, αλλά και τους γύρω τους από τον κορωνοϊό φορώντας την.
2. Απαντήστε σε όλες τους τις ερωτήσεις.
3. Δείξτε τους τον σωστό τρόπο χρήσης της. Μπορείτε να προβάλλετε κάποιο σχετικό βίντεο ή αντίστοιχες εικόνες.
4. Στα παιδιά μικρότερης ηλικίας επαναλάβετε τη συζήτηση γύρω από τη μάσκα περισσότερες φορές.
5. Σε μαθητές με αυτισμό ή ΔΕΠ-Υ χρησιμοποιήστε κοινωνικές ιστορίες, όπως αυτή εδώ.
6. Ως προς τους εφήβους, ωθήστε τους να ανατρέξουν σε αξιόπιστες πηγές πληροφόρησης.
7. Πείτε τους πως τους θεωρείτε ώριμα και υπεύθυνα άτομα ώστε να πράξουν το καλύτερο για τους ίδιους και τους συνανθρώπους τους.
8. Γίνετε εσείς οι ίδιοι πρότυπο για εκείνα φορώντας τη μάσκα οπουδήποτε επιβάλλεται χωρίς όμως να δείχνετε τη δυσαρέσκειά σας.
9. Πριν ξεκινήσει το σχολείο, πηγαίνετε μαζί σε κάποιον χώρο που η χρήση της μάσκας επιβάλλεται, π.χ. σε κάποιο εμπορικό κέντρο και περάστε αρκετό χρόνο εκεί. Εκεί θα παρατηρήσετε τις αντιδράσεις τους και επίσης θα είναι μία ευκαιρία να συνηθίσουν την πολύωρη χρήση της.
10. Επιβραβεύστε τους μαθητές όταν τη φορούν για περισσότερη ώρα απ’ ότι συνήθως.
11. Αφήστε τους να διαλέξουν τη μάσκα στο χρώμα και στο σχήμα που προτιμούν.
12. Δώστε τους την ευκαιρία να τη ζωγραφίσουν ή να τη διακοσμήσουν αν θέλουν.
13. Σε μαθητές με ΔΕΠ-Υ ή που ξεχνούν συχνά να πάρουν τα πράγματά τους, τοποθετήστε σε κεντρικά σημεία του σπιτιού αυτοκόλλητα χαρτάκια που να γράφουν π.χ. «Μην ξεχάσεις τη μάσκα σου».
14. Σε περίπτωση μαθητών με αισθητηριακές δυσκολίες, συζητήστε με το προσωπικό του σχολείου τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν προσωπίδα αντί μάσκας.
Η φετινή σχολική χρονιά αναμένεται να είναι πολύ ιδιαίτερη και διαφορετική λόγω των μέτρων προστασίας από τον ιό COVID-19. Ωστόσο, με τους σωστούς τρόπους, οι μαθητές μπορούν να προσαρμοστούν στην επιβαλλόμενη χρήση της μάσκας. Άλλωστε, θα είναι μία αφορμή να αναπτύξουν το αίσθημα της ατομικής ευθύνης και να γίνουν μελλοντικοί πολίτες που θα προωθούν το συλλογικό καλό.
Να έχουμε μία ασφαλή και υπέροχη σχολική χρονιά!
Χριστίνα Αρετάκη
Φιλόλογος
– Ειδική Παιδαγωγός (MSc)
+30
6906774881
https://eidikipaidagogos.business.site
Βιβλιογραφία
Boterberg,
Sofie; Warreyn, Petra (2016). "Making sense of it all: The impact of
sensory processing sensitivity on daily functioning of children", Personality
and Individual Differences, 92:
80–86
Cortese S,
Asherson P, Sonuga-Barke E, et al. (2020). “ADHD management during the COVID-19
pandemic: guidance from the European ADHD Guidelines Group”. Lancet Child Adolescent Health, 4 (6) :412-414.
Feldman R.
S. (2020). Development Across The Life
Span, 9th Edition. Pearson.
Poonam C.
Dev (2014) “Using social stories for students on the autism spectrum:
teacher perspectives”, Pastoral Care
in Education, 32:4, 284-294.
Βούρδας Α. (2016). Θετικοί γονείς χαρούμενα παιδιά. Οδηγός για γονείς με παιδιά 3 – 8 χρονών με προβλήματα διαγωγής. Αθήνα: Παπαζἠσης.
Παιδοψυχιατρική εταιρεία Ελλάδος (2020). “Κατευθυντήριες Οδηγίες της ΠΕΕ-ΕΝΩ.Ψ.Υ.Π.Ε. για τη Χρήση Προστατευτικής Μάσκας από τους Μαθητές έναντι του COVID-19”. https://www.hscap.gr/
Συγχαρητήρια, επιτέλους μια αξιόλογη οδηγία!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ πολύ!
Διαγραφή