Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πως να προετοιμάσετε τους μαθητές για τη χρήση της μάσκας στο σχολείο;


 

Στις 14 Σεπτεμβρίου το κουδούνι θα χτυπήσει ξανά στα σχολεία. Μόνο που η φετινή σχολική χρονιά θα είναι διαφορετική. Πλέον οι μαθητές θα πρέπει να φορούν μάσκα στη διάρκεια των μαθημάτων προκειμένου να προστατευτεί η σχολική κοινότητα από τη διασπορά του κορωνοϊού. Πώς μπορούν όμως οι μαθητές να προετοιμαστούν κατάλληλα, ώστε να υιοθετήσουν την επιβαλλόμενη αυτή συνήθεια όσο καλύτερα γίνεται;

Οι έρευνες δείχνουν πως τα παιδιά νηπιακής και σχολικής ηλικίας έχουν υψηλότερη προσαρμοστικότητα στις αλλαγές, συγκριτικά με τους ενήλικες. Συνεπώς, αν τους εξηγηθεί με λόγια κατάλληλα για την ηλικία τους γιατί πως πρέπει να φορούν τη μάσκα, θα εφαρμόσουν τον κανόνα αυτόν στην καθημερινότητά τους ευκολότερα.

Ως προς τους εφήβους, εκείνοι αντιστέκονται ευκολότερα στις επιταγές των ενηλίκων. Ωστόσο, δείχνοντάς τους εμπιστοσύνη και κατανόηση και όχι επίκριση, θα υιοθετήσουν κι εκείνοι αποτελεσματικά τη χρήση της μάσκας.

Τρόποι εξοικείωσης με τη χρήση της μάσκας

1.      Εξηγήστε με λεξιλόγιο κατάλληλο για την ηλικία τους για ποιο λόγο θα πρέπει να φορούν τη μάσκα. Πείτε τους πως θα πρέπει να προστατέψουν τους εαυτούς τους, αλλά και τους γύρω τους από τον κορωνοϊό φορώντας την.

2.      Απαντήστε σε όλες τους τις ερωτήσεις.

3.      Δείξτε τους τον σωστό τρόπο χρήσης της. Μπορείτε να προβάλλετε κάποιο σχετικό βίντεο ή αντίστοιχες εικόνες.

4.      Στα παιδιά μικρότερης ηλικίας επαναλάβετε τη συζήτηση γύρω από τη μάσκα περισσότερες φορές.

5.      Σε μαθητές με αυτισμό ή ΔΕΠ-Υ χρησιμοποιήστε κοινωνικές ιστορίες, όπως αυτή εδώ.

6.      Ως προς τους εφήβους, ωθήστε τους να ανατρέξουν σε αξιόπιστες πηγές πληροφόρησης.

7.      Πείτε τους πως τους θεωρείτε ώριμα και υπεύθυνα άτομα ώστε να πράξουν το καλύτερο για τους ίδιους και τους συνανθρώπους τους.

8.      Γίνετε εσείς οι ίδιοι πρότυπο για εκείνα φορώντας τη μάσκα οπουδήποτε επιβάλλεται χωρίς όμως να δείχνετε τη δυσαρέσκειά σας.

9.      Πριν ξεκινήσει το σχολείο, πηγαίνετε μαζί σε κάποιον χώρο που η χρήση της μάσκας επιβάλλεται, π.χ. σε κάποιο εμπορικό κέντρο και περάστε αρκετό χρόνο εκεί. Εκεί θα παρατηρήσετε τις αντιδράσεις τους και επίσης θα είναι μία ευκαιρία να συνηθίσουν την πολύωρη χρήση της.

10.   Επιβραβεύστε τους μαθητές όταν τη φορούν για περισσότερη ώρα απ’ ότι συνήθως.

11.   Αφήστε τους να διαλέξουν τη μάσκα στο χρώμα και στο σχήμα που προτιμούν.

12.   Δώστε τους την ευκαιρία να τη ζωγραφίσουν ή να τη διακοσμήσουν αν θέλουν.

13.   Σε μαθητές με ΔΕΠ-Υ ή που ξεχνούν συχνά να πάρουν τα πράγματά τους, τοποθετήστε σε κεντρικά σημεία του σπιτιού αυτοκόλλητα χαρτάκια που να γράφουν π.χ. «Μην ξεχάσεις τη μάσκα σου».

14.   Σε περίπτωση μαθητών με αισθητηριακές δυσκολίες, συζητήστε με το προσωπικό του σχολείου τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν προσωπίδα αντί μάσκας.

Η  φετινή σχολική χρονιά αναμένεται να είναι πολύ ιδιαίτερη και διαφορετική λόγω των μέτρων προστασίας από τον ιό COVID-19. Ωστόσο, με τους σωστούς τρόπους, οι μαθητές μπορούν να προσαρμοστούν στην επιβαλλόμενη χρήση της μάσκας. Άλλωστε, θα είναι μία αφορμή να αναπτύξουν το αίσθημα της ατομικής ευθύνης και να γίνουν μελλοντικοί πολίτες που θα προωθούν το συλλογικό καλό.

Να έχουμε μία ασφαλή και υπέροχη σχολική χρονιά!

Χριστίνα Αρετάκη

Φιλόλογος – Ειδική Παιδαγωγός (MSc)

+30 6906774881

eidikiagogigr@gmail.com

https://eidikipaidagogos.business.site

 

Βιβλιογραφία

Boterberg, Sofie; Warreyn, Petra (2016). "Making sense of it all: The impact of sensory processing sensitivity on daily functioning of children", Personality and Individual Differences92: 80–86

Cortese S, Asherson P, Sonuga-Barke E, et al. (2020). “ADHD management during the COVID-19 pandemic: guidance from the European ADHD Guidelines Group”. Lancet Child Adolescent Health, 4 (6) :412-414.

Feldman R. S. (2020). Development Across The Life Span, 9th Edition. Pearson.

Poonam C. Dev (2014) “Using social stories for students on the autism spectrum: teacher perspectives”, Pastoral Care in Education, 32:4, 284-294.

Βούρδας Α. (2016). Θετικοί γονείς χαρούμενα παιδιά. Οδηγός για γονείς με παιδιά 3 – 8 χρονών με προβλήματα διαγωγής. Αθήνα: Παπαζἠσης.

Παιδοψυχιατρική εταιρεία Ελλάδος (2020). “Κατευθυντήριες Οδηγίες της ΠΕΕ-ΕΝΩ.Ψ.Υ.Π.Ε. για τη Χρήση Προστατευτικής Μάσκας από τους Μαθητές έναντι του COVID-19”. https://www.hscap.gr/

 

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χαρισματικότητα

  Η χαρισματικότητα είναι ένα φαινόμενο κατά την οποία ένας άνθρωπος παρουσιάζει εξαιρετικές ικανότητες σε έναν ή περισσότερους τομείς, όπως ο γνωστικός, ο δημιουργικός, ο κοινωνικός και ο συναισθηματικός. Εμφανίζεται στο 2,5% του πληθυσμού και προκύπτει από την αλληλεπίδραση γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων. Κάποιες φορές, η χαρισματικότητα σχετίζεται με υψηλό δείκτη νοημοσύνης (πάνω από 115), όμως μπορεί να υπάρχει και χωρίς να συμβαίνει αυτό. Για παράδειγμα, ένας άνθρωπος μπορεί να παρουσιάζει εξαιρετικές επιδόσεις σε κάποια τέχνη (π.χ. ζωγραφική), χωρίς να διαθέτει υψηλότερο δείκτη νοημοσύνης. Διάσημα χαρισματικά άτομα ήταν ο Albert Einstein , ο Wolfgang Amadeus Mozart , ο Leonardo Da Vinci , ο Thomas Edison και ο Walt Disney . Χαρακτηριστικά των χαρισματικών ατόμων Γνωστικός τομέας 1) Δείχνουν μεγαλύτερη προσοχή και περιέργεια για το περιβάλλον γύρω τους. 2) Έχουν αυξημένη εγρήγορση. 3) Προσέχουν έντονα τις λεπτομέρειες. 4) Πετυχαίνουν νωρίτερα ...

Σχολικός εκφοβισμός

  Τα τελευταία χρόνια, όλο και συχνότερα αναφέρονται στις ειδήσεις περιστατικά βίας μέσα στο σχολείο τόσο στη χώρα μας, όσο και στο εξωτερικό, γνωστά και με την αγγλική ονομασία “ bullying ”. Τι σημαίνει όμως σχολικός εκφοβισμός; Ποιες μορφές μπορεί να πάρει; Πώς μπορούμε να αντιληφθούμε αν ένα παιδί ή έφηβος εμπλέκεται σε τέτοιο περιστατικό; Τι σημαίνει εκφοβισμός; Ως εκφοβισμός ορίζεται η συστηματική και επαναλαμβανόμενη δραστηριότητα ενός ή παραπάνω προσώπων που χαρακτηρίζεται από την χρήση δύναμης, απειλής ή εξαναγκασμού προκειμένου να προσβάλλει, να φοβερίσει ή να επικρατήσει βίαια απέναντι σε ένα ή περισσότερα πρόσωπα. Διαφοροποιείται από τη σύγκρουση, καθώς υπάρχει ανισορροπία της σωματικής και κοινωνικής δύναμης ανάμεσα στο θύτη και το θύμα και συμβαίνει επαναλαμβανόμενα και όχι μεμονωμένα. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της εταιρείας Focus Bari , 6 στους 10 Έλληνες έχει δεχθεί κάποια μορφή   εκφοβισμού στην παιδική ή εφηβική τους ηλικία. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το ...

Σχολικός εκφοβισμός: τι μπορούμε να κάνουμε;

  Σε προηγούμενο άρθρο μου, είχα ορίσει τον σχολικό εκφοβισμό, είχα αναφερθεί στα είδη του, στους συμμετέχοντες και τα χαρακτηριστικά τους, καθώς και τις επιπτώσεις του. Τι μπορούν να κάνουν όμως η οικογένεια, το σχολείο και οι άλλοι σημαντικοί ενήλικες στη ζωή του παιδιού ώστε το φαινόμενο αυτό να προληφθεί; Ποιος είναι ο κατάλληλος τρόπος παρέμβασης, όταν έρθουν αντιμέτωποι με ένα τέτοιο συμβάν; Πρόληψη σχολικού εκφοβισμού 1.    Βοηθήστε τα παιδιά να κατανοήσουν τι σημαίνει εκφοβισμός. Τα παιδιά που ξέρουν να αναγνωρίζουν εκφοβιστικές συμπεριφορές είναι πιθανότερο να αντισταθούν σε αυτές αλλά και να τις αναφέρουν σε κάποιον ενήλικα. 2.    Ενθαρρύνετέ τα στο να αναφέρουν σε έναν ενήλικα που εμπιστεύονται αν έχουν δεχτεί εκφοβισμό ή αν έχουν δει άλλους να εκφοβίζουν. 3.    Διαχωρίστε τη σημασία των ρημάτων «αναφέρω» και «καρφώνω». Πείτε πως το «καρφώνω» σημαίνει πως αποκαλύπτω μία πληροφορία για να βλάψω τον άλλον, ενώ το «αναφέρω» σημαίνε...