Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πως να προετοιμάσετε τους μαθητές για τη χρήση της μάσκας στο σχολείο;


 

Στις 14 Σεπτεμβρίου το κουδούνι θα χτυπήσει ξανά στα σχολεία. Μόνο που η φετινή σχολική χρονιά θα είναι διαφορετική. Πλέον οι μαθητές θα πρέπει να φορούν μάσκα στη διάρκεια των μαθημάτων προκειμένου να προστατευτεί η σχολική κοινότητα από τη διασπορά του κορωνοϊού. Πώς μπορούν όμως οι μαθητές να προετοιμαστούν κατάλληλα, ώστε να υιοθετήσουν την επιβαλλόμενη αυτή συνήθεια όσο καλύτερα γίνεται;

Οι έρευνες δείχνουν πως τα παιδιά νηπιακής και σχολικής ηλικίας έχουν υψηλότερη προσαρμοστικότητα στις αλλαγές, συγκριτικά με τους ενήλικες. Συνεπώς, αν τους εξηγηθεί με λόγια κατάλληλα για την ηλικία τους γιατί πως πρέπει να φορούν τη μάσκα, θα εφαρμόσουν τον κανόνα αυτόν στην καθημερινότητά τους ευκολότερα.

Ως προς τους εφήβους, εκείνοι αντιστέκονται ευκολότερα στις επιταγές των ενηλίκων. Ωστόσο, δείχνοντάς τους εμπιστοσύνη και κατανόηση και όχι επίκριση, θα υιοθετήσουν κι εκείνοι αποτελεσματικά τη χρήση της μάσκας.

Τρόποι εξοικείωσης με τη χρήση της μάσκας

1.      Εξηγήστε με λεξιλόγιο κατάλληλο για την ηλικία τους για ποιο λόγο θα πρέπει να φορούν τη μάσκα. Πείτε τους πως θα πρέπει να προστατέψουν τους εαυτούς τους, αλλά και τους γύρω τους από τον κορωνοϊό φορώντας την.

2.      Απαντήστε σε όλες τους τις ερωτήσεις.

3.      Δείξτε τους τον σωστό τρόπο χρήσης της. Μπορείτε να προβάλλετε κάποιο σχετικό βίντεο ή αντίστοιχες εικόνες.

4.      Στα παιδιά μικρότερης ηλικίας επαναλάβετε τη συζήτηση γύρω από τη μάσκα περισσότερες φορές.

5.      Σε μαθητές με αυτισμό ή ΔΕΠ-Υ χρησιμοποιήστε κοινωνικές ιστορίες, όπως αυτή εδώ.

6.      Ως προς τους εφήβους, ωθήστε τους να ανατρέξουν σε αξιόπιστες πηγές πληροφόρησης.

7.      Πείτε τους πως τους θεωρείτε ώριμα και υπεύθυνα άτομα ώστε να πράξουν το καλύτερο για τους ίδιους και τους συνανθρώπους τους.

8.      Γίνετε εσείς οι ίδιοι πρότυπο για εκείνα φορώντας τη μάσκα οπουδήποτε επιβάλλεται χωρίς όμως να δείχνετε τη δυσαρέσκειά σας.

9.      Πριν ξεκινήσει το σχολείο, πηγαίνετε μαζί σε κάποιον χώρο που η χρήση της μάσκας επιβάλλεται, π.χ. σε κάποιο εμπορικό κέντρο και περάστε αρκετό χρόνο εκεί. Εκεί θα παρατηρήσετε τις αντιδράσεις τους και επίσης θα είναι μία ευκαιρία να συνηθίσουν την πολύωρη χρήση της.

10.   Επιβραβεύστε τους μαθητές όταν τη φορούν για περισσότερη ώρα απ’ ότι συνήθως.

11.   Αφήστε τους να διαλέξουν τη μάσκα στο χρώμα και στο σχήμα που προτιμούν.

12.   Δώστε τους την ευκαιρία να τη ζωγραφίσουν ή να τη διακοσμήσουν αν θέλουν.

13.   Σε μαθητές με ΔΕΠ-Υ ή που ξεχνούν συχνά να πάρουν τα πράγματά τους, τοποθετήστε σε κεντρικά σημεία του σπιτιού αυτοκόλλητα χαρτάκια που να γράφουν π.χ. «Μην ξεχάσεις τη μάσκα σου».

14.   Σε περίπτωση μαθητών με αισθητηριακές δυσκολίες, συζητήστε με το προσωπικό του σχολείου τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν προσωπίδα αντί μάσκας.

Η  φετινή σχολική χρονιά αναμένεται να είναι πολύ ιδιαίτερη και διαφορετική λόγω των μέτρων προστασίας από τον ιό COVID-19. Ωστόσο, με τους σωστούς τρόπους, οι μαθητές μπορούν να προσαρμοστούν στην επιβαλλόμενη χρήση της μάσκας. Άλλωστε, θα είναι μία αφορμή να αναπτύξουν το αίσθημα της ατομικής ευθύνης και να γίνουν μελλοντικοί πολίτες που θα προωθούν το συλλογικό καλό.

Να έχουμε μία ασφαλή και υπέροχη σχολική χρονιά!

Χριστίνα Αρετάκη

Φιλόλογος – Ειδική Παιδαγωγός (MSc)

+30 6906774881

eidikiagogigr@gmail.com

https://eidikipaidagogos.business.site

 

Βιβλιογραφία

Boterberg, Sofie; Warreyn, Petra (2016). "Making sense of it all: The impact of sensory processing sensitivity on daily functioning of children", Personality and Individual Differences92: 80–86

Cortese S, Asherson P, Sonuga-Barke E, et al. (2020). “ADHD management during the COVID-19 pandemic: guidance from the European ADHD Guidelines Group”. Lancet Child Adolescent Health, 4 (6) :412-414.

Feldman R. S. (2020). Development Across The Life Span, 9th Edition. Pearson.

Poonam C. Dev (2014) “Using social stories for students on the autism spectrum: teacher perspectives”, Pastoral Care in Education, 32:4, 284-294.

Βούρδας Α. (2016). Θετικοί γονείς χαρούμενα παιδιά. Οδηγός για γονείς με παιδιά 3 – 8 χρονών με προβλήματα διαγωγής. Αθήνα: Παπαζἠσης.

Παιδοψυχιατρική εταιρεία Ελλάδος (2020). “Κατευθυντήριες Οδηγίες της ΠΕΕ-ΕΝΩ.Ψ.Υ.Π.Ε. για τη Χρήση Προστατευτικής Μάσκας από τους Μαθητές έναντι του COVID-19”. https://www.hscap.gr/

 

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή

  Ορισμός Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (Α.Γ.Δ.) είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει την εκμάθηση, την κατανόηση και τη χρήση της γλώσσας. Ξεκινά από την παιδική ηλικία και συνεχίζεται και στην ενήλικη ζωή. Υπολογίζεται πως επηρεάζει 1 στα 14 άτομα. Αξίζει να σημειωθεί πως, για να γίνει η διάγνωσή της, πρέπει να έχουν αποκλειστεί τα προβλήματα ακοής, η χαμηλή νοημοσύνη, ο αυτισμός και η περιβαλλοντική στέρηση. Η Α.Γ.Δ. μπορεί να συνυπάρχει με τη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) και με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (Δυσλεξία, Δυσαναγνωσία, Δυσγραφία, Δυσαριθμησία, Δυσπραξία). Αιτία Σύμφωνα με νευρολογικές μελέτες, η περιοχή Broca στον εγκέφαλο – η οποία είναι υπεύθυνη για την κατανόηση και τη χρήση της γλώσσας – είναι μικρότερη σε άτομα με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή. Επίσης, η διαταραχή αυτή είναι κατά βάση κληρονομική. Συμπτώματα Οι άνθρωποι με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή παρουσιάζουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη

ΔΕΠ - Υ

Τα τελευταία χρόνια η διάγνωση μαθητών με ΔΕΠ-Υ γίνεται ολοένα και πιο συχνά. Τι σημαίνει όμως ΔΕΠ-Υ και ποια είναι τα συμπτώματά της; Πως προκαλείται; Ποια είναι τα προβλήματα που επιφέρει καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου; Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί; Αυτά τα ερωτήματα θα απαντηθούν παρακάτω: Ορισμός Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα είναι μία νευροαναπτυξιακή διαταραχή που χαρακτηρίζεται από δυσκολία στη συγκέντρωση προσοχής, υπερβολική δραστηριότητα και παρορμητική συμπεριφορά. Τα χαρακτηριστικά αυτά των παιδιών δεν ταιριάζουν με τα αναμενόμενα για την ηλικία τους. Εμφανίζεται στα παιδιά σε ποσοστό 5 – 7%. Το 30 – 50% των παιδιών με ΔΕΠ-Υ εξακολουθούν να έχουν συμπτώματα και στην ενήλικη ζωή τους.   Τύποι Με βάση τα συμπτώματα που επικρατούν διακρίνουμε τρεις τύπους ΔΕΠΥ: 1)   Τύπος Απροσεξίας • δεν μπορεί να συγκεντρωθεί, • αποσπάται εύκολα από άσχετα ερεθίσματα, • δεν φαίνεται να ακούει, • δε δίνει σημασία στις λεπτομέρειες,

Σύνδρομο Down

Τι είναι; Το σύνδρομο Down είναι μια γενετική κατάσταση, η οποία επηρεάζει την σωματική διάπλαση και την κινητική και γνωστική ανάπτυξη των ατόμων. Εμφανίζεται περίπου σε 1 ανά 700 γεννήσεις. Αιτία Το σύνδρομο προκαλείται παρουσία ενός επιπλέον χρωμοσώματος στο 21 ο ζεύγος χρωμοσωμάτων. Όσο μεγαλύτερη είναι η ηλικία κύησης της γυναίκας,   τόσο μεγαλύτερες είναι και οι πιθανότητες εμφάνισης του συνδρόμου. Αναλυτικότερα, όταν η γυναίκα είναι 20 ετών, η πιθανότητα είναι 1 στις 2.000, ενώ όταν είναι 40, είναι 1 στις 100. Σωματικά χαρακτηριστικά 1.   Επίπεδο πρόσωπο 2.   Μικρό κεφάλι 3.   Κοντός λαιμός 4.   Προεξέχουσα γλώσσα 5.   Λοξά προς τα πάνω μάτια 6.   Μικρά αυτιά 7.   Πλατιά κοντά χέρια με μια πτυχή στην παλάμη 8.   Χαλαρός μυϊκός τόνος 9.   Οι άνδρες εμφανίζουν στειρότητα. Οι γυναίκες αν τεκνοποιήσουν έχουν 50% πιθανότητα να κυοφορήσουν παιδί με το σύνδρομο. Επίσης, εμφανίζουν αυξημένο κίνδυνο για παθήσεις στην καρδιά, στο θυρεοειδή, στο γαστρεντερικό