Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σύνδρομο Down

Τι είναι;

Το σύνδρομο Down είναι μια γενετική κατάσταση, η οποία επηρεάζει την σωματική διάπλαση και την κινητική και γνωστική ανάπτυξη των ατόμων. Εμφανίζεται περίπου σε 1 ανά 700 γεννήσεις.

Αιτία

Το σύνδρομο προκαλείται παρουσία ενός επιπλέον χρωμοσώματος στο 21ο ζεύγος χρωμοσωμάτων. Όσο μεγαλύτερη είναι η ηλικία κύησης της γυναίκας,  τόσο μεγαλύτερες είναι και οι πιθανότητες εμφάνισης του συνδρόμου. Αναλυτικότερα, όταν η γυναίκα είναι 20 ετών, η πιθανότητα είναι 1 στις 2.000, ενώ όταν είναι 40, είναι 1 στις 100.

Σωματικά χαρακτηριστικά

1.  Επίπεδο πρόσωπο

2.  Μικρό κεφάλι

3.  Κοντός λαιμός

4.  Προεξέχουσα γλώσσα

5.  Λοξά προς τα πάνω μάτια

6.  Μικρά αυτιά

7.  Πλατιά κοντά χέρια με μια πτυχή στην παλάμη

8.  Χαλαρός μυϊκός τόνος

9.  Οι άνδρες εμφανίζουν στειρότητα. Οι γυναίκες αν τεκνοποιήσουν έχουν 50% πιθανότητα να κυοφορήσουν παιδί με το σύνδρομο.

Επίσης, εμφανίζουν αυξημένο κίνδυνο για παθήσεις στην καρδιά, στο θυρεοειδή, στο γαστρεντερικό σύστημα, στην όραση και την ακοή.

Κινητική και γνωστική ανάπτυξη

1.  Το μεγαλύτερο ποσοστό των ατόμων με σύνδρομο Down παρουσιάζουν ήπια έως μέτρια νοητική αδυναμία.

2.  Λόγω του χαλαρού μυϊκού τόνου, τα άτομα με σύνδρομο Down παρουσιάζουν καθυστέρηση στην κινητική τους ανάπτυξη και δυσκολίες στην αδρή και λεπτή τους κινητικότητα.

3.  Επίσης παρουσιάζουν καθυστέρηση στην γλωσσική ανάπτυξη και αρθρωτικές δυσκολίες λόγω της προεξέχουσας γλώσσας, του χαλαρού μυϊκού τόνου και των νοητικών ελλειμμάτων.

Αξίζει να σημειωθεί πως κάθε άνθρωπος με σύνδρομο Down είναι διαφορετικός και συνεπώς παρουσιάζει διαφορετική εικόνα και δυνατότητες.

Παρέμβαση

Προκειμένου τα άτομα αυτά να καταφέρουν να έχουν ποιότητα ζωής και να προσαρμοστούν κοινωνικά, είναι απαραίτητο να ξεκινήσουν πρώιμη παρέμβαση πριν από την ηλικία των τριών ετών. Οι ειδικοί που μπορούν να βοηθήσουν είναι ο λογοθεραπευτής για την βελτίωση του λόγου, ο εργοθεραπευτής και ο φυσικοθεραπευτής για την βελτίωση των κινήσεων, ο ψυχολόγος για την καλλιέργεια κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων και ο ειδικός παιδαγωγός για τη μαθησιακή υποστήριξη.

Δυνατότητες των ατόμων με σύνδρομο Down

Ανάλογα με το επίπεδο της νοημοσύνης τους και την υποστήριξη που έχουν δεχτεί, τα άτομα αυτά μπορούν:

1) Να εκπαιδευτούν. Μπορούν να φοιτήσουν είτε σε ειδικά σχολεία, είτε σε γενικά σχολεία με παράλληλη στήριξη και τροποποίηση του προγράμματος σπουδών.

2) Να κοινωνικοποιηθούν και να κάνουν φίλους.

3) Να εργαστούν είτε ανεξάρτητα είτε με καθοδήγηση. Κάποιοι τομείς στους οποίους μπορούν να απασχοληθούν είναι το λιανικό εμπόριο, η φιλοξενία και οι χώροι γραφείου.

4) Να ζήσουν ανεξάρτητα. Είναι πιθανόν να χρειάζονται βοήθεια σε κάποιες εργασίες, αλλά συνήθως κατακτούν δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης και αυτοφροντίδας.

    Συνεπώς, οι άνθρωποι με σύνδρομο Down, αν υποστηριχθούν σωστά μπορούν να ζήσουν μια φυσιολογική και ευτυχισμένη ζωή. Το πιο σημαντικό όμως είναι να γίνουμε εμείς ανεκτικοί απέναντι στη διαφορετικότητα, ώστε εκείνοι να καταφέρουν να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία μας.

    Αρετάκη Χριστίνα

    Φιλόλογος - Ειδική Παιδαγωγός

    Βιβλιογραφία

    Faragher, R. & Clarke, B. (2013). “Introduction”. Educating Learners with Down Syndrome: Research, theory, and practice with children and adolescents. Taylor & Francis. p. 5.

    Goldstein S. (2011). Handbook of neurodevelopmental and genetic disorders in children (2nd edition). New York: Guilford Press. p. 365.

    Morris, J.K.; Mutton, D.E.; Alberman, E. (2002). “Revised estimates of the maternal age specific live birth prevalence of Down’s syndrome”. Journal of Medical Screening9 (1): p. 2 – 6.

   Patterson D. (2009). "Molecular genetic analysis of Down syndrome". Human Genetics126 (1): p. 195–214.

   Patterson, T.; Rapsey, C.M.; Glue, P. (2013). "Systematic review of cognitive development across childhood in Down syndrome: implications for treatment interventions". Journal of Intellectual Disability Research57 (4): p. 306 – 318.

    Ιστοσελίδες

      https://ndss.org/about

    https://www.down.gr/

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή

  Ορισμός Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή (Α.Γ.Δ.) είναι μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που επηρεάζει την εκμάθηση, την κατανόηση και τη χρήση της γλώσσας. Ξεκινά από την παιδική ηλικία και συνεχίζεται και στην ενήλικη ζωή. Υπολογίζεται πως επηρεάζει 1 στα 14 άτομα. Αξίζει να σημειωθεί πως, για να γίνει η διάγνωσή της, πρέπει να έχουν αποκλειστεί τα προβλήματα ακοής, η χαμηλή νοημοσύνη, ο αυτισμός και η περιβαλλοντική στέρηση. Η Α.Γ.Δ. μπορεί να συνυπάρχει με τη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) και με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (Δυσλεξία, Δυσαναγνωσία, Δυσγραφία, Δυσαριθμησία, Δυσπραξία). Αιτία Σύμφωνα με νευρολογικές μελέτες, η περιοχή Broca στον εγκέφαλο – η οποία είναι υπεύθυνη για την κατανόηση και τη χρήση της γλώσσας – είναι μικρότερη σε άτομα με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή. Επίσης, η διαταραχή αυτή είναι κατά βάση κληρονομική. Συμπτώματα Οι άνθρωποι με Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή παρουσιάζουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη

ΔΕΠ - Υ

Τα τελευταία χρόνια η διάγνωση μαθητών με ΔΕΠ-Υ γίνεται ολοένα και πιο συχνά. Τι σημαίνει όμως ΔΕΠ-Υ και ποια είναι τα συμπτώματά της; Πως προκαλείται; Ποια είναι τα προβλήματα που επιφέρει καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του ατόμου; Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί; Αυτά τα ερωτήματα θα απαντηθούν παρακάτω: Ορισμός Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα είναι μία νευροαναπτυξιακή διαταραχή που χαρακτηρίζεται από δυσκολία στη συγκέντρωση προσοχής, υπερβολική δραστηριότητα και παρορμητική συμπεριφορά. Τα χαρακτηριστικά αυτά των παιδιών δεν ταιριάζουν με τα αναμενόμενα για την ηλικία τους. Εμφανίζεται στα παιδιά σε ποσοστό 5 – 7%. Το 30 – 50% των παιδιών με ΔΕΠ-Υ εξακολουθούν να έχουν συμπτώματα και στην ενήλικη ζωή τους.   Τύποι Με βάση τα συμπτώματα που επικρατούν διακρίνουμε τρεις τύπους ΔΕΠΥ: 1)   Τύπος Απροσεξίας • δεν μπορεί να συγκεντρωθεί, • αποσπάται εύκολα από άσχετα ερεθίσματα, • δεν φαίνεται να ακούει, • δε δίνει σημασία στις λεπτομέρειες,