Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σύνδρομο Down

Τι είναι;

Το σύνδρομο Down είναι μια γενετική κατάσταση, η οποία επηρεάζει την σωματική διάπλαση και την κινητική και γνωστική ανάπτυξη των ατόμων. Εμφανίζεται περίπου σε 1 ανά 700 γεννήσεις.

Αιτία

Το σύνδρομο προκαλείται παρουσία ενός επιπλέον χρωμοσώματος στο 21ο ζεύγος χρωμοσωμάτων. Όσο μεγαλύτερη είναι η ηλικία κύησης της γυναίκας,  τόσο μεγαλύτερες είναι και οι πιθανότητες εμφάνισης του συνδρόμου. Αναλυτικότερα, όταν η γυναίκα είναι 20 ετών, η πιθανότητα είναι 1 στις 2.000, ενώ όταν είναι 40, είναι 1 στις 100.

Σωματικά χαρακτηριστικά

1.  Επίπεδο πρόσωπο

2.  Μικρό κεφάλι

3.  Κοντός λαιμός

4.  Προεξέχουσα γλώσσα

5.  Λοξά προς τα πάνω μάτια

6.  Μικρά αυτιά

7.  Πλατιά κοντά χέρια με μια πτυχή στην παλάμη

8.  Χαλαρός μυϊκός τόνος

9.  Οι άνδρες εμφανίζουν στειρότητα. Οι γυναίκες αν τεκνοποιήσουν έχουν 50% πιθανότητα να κυοφορήσουν παιδί με το σύνδρομο.

Επίσης, εμφανίζουν αυξημένο κίνδυνο για παθήσεις στην καρδιά, στο θυρεοειδή, στο γαστρεντερικό σύστημα, στην όραση και την ακοή.

Κινητική και γνωστική ανάπτυξη

1.  Το μεγαλύτερο ποσοστό των ατόμων με σύνδρομο Down παρουσιάζουν ήπια έως μέτρια νοητική αδυναμία.

2.  Λόγω του χαλαρού μυϊκού τόνου, τα άτομα με σύνδρομο Down παρουσιάζουν καθυστέρηση στην κινητική τους ανάπτυξη και δυσκολίες στην αδρή και λεπτή τους κινητικότητα.

3.  Επίσης παρουσιάζουν καθυστέρηση στην γλωσσική ανάπτυξη και αρθρωτικές δυσκολίες λόγω της προεξέχουσας γλώσσας, του χαλαρού μυϊκού τόνου και των νοητικών ελλειμμάτων.

Αξίζει να σημειωθεί πως κάθε άνθρωπος με σύνδρομο Down είναι διαφορετικός και συνεπώς παρουσιάζει διαφορετική εικόνα και δυνατότητες.

Παρέμβαση

Προκειμένου τα άτομα αυτά να καταφέρουν να έχουν ποιότητα ζωής και να προσαρμοστούν κοινωνικά, είναι απαραίτητο να ξεκινήσουν πρώιμη παρέμβαση πριν από την ηλικία των τριών ετών. Οι ειδικοί που μπορούν να βοηθήσουν είναι ο λογοθεραπευτής για την βελτίωση του λόγου, ο εργοθεραπευτής και ο φυσικοθεραπευτής για την βελτίωση των κινήσεων, ο ψυχολόγος για την καλλιέργεια κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων και ο ειδικός παιδαγωγός για τη μαθησιακή υποστήριξη.

Δυνατότητες των ατόμων με σύνδρομο Down

Ανάλογα με το επίπεδο της νοημοσύνης τους και την υποστήριξη που έχουν δεχτεί, τα άτομα αυτά μπορούν:

1) Να εκπαιδευτούν. Μπορούν να φοιτήσουν είτε σε ειδικά σχολεία, είτε σε γενικά σχολεία με παράλληλη στήριξη και τροποποίηση του προγράμματος σπουδών.

2) Να κοινωνικοποιηθούν και να κάνουν φίλους.

3) Να εργαστούν είτε ανεξάρτητα είτε με καθοδήγηση. Κάποιοι τομείς στους οποίους μπορούν να απασχοληθούν είναι το λιανικό εμπόριο, η φιλοξενία και οι χώροι γραφείου.

4) Να ζήσουν ανεξάρτητα. Είναι πιθανόν να χρειάζονται βοήθεια σε κάποιες εργασίες, αλλά συνήθως κατακτούν δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης και αυτοφροντίδας.

    Συνεπώς, οι άνθρωποι με σύνδρομο Down, αν υποστηριχθούν σωστά μπορούν να ζήσουν μια φυσιολογική και ευτυχισμένη ζωή. Το πιο σημαντικό όμως είναι να γίνουμε εμείς ανεκτικοί απέναντι στη διαφορετικότητα, ώστε εκείνοι να καταφέρουν να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία μας.

    Αρετάκη Χριστίνα

    Φιλόλογος - Ειδική Παιδαγωγός

    Βιβλιογραφία

    Faragher, R. & Clarke, B. (2013). “Introduction”. Educating Learners with Down Syndrome: Research, theory, and practice with children and adolescents. Taylor & Francis. p. 5.

    Goldstein S. (2011). Handbook of neurodevelopmental and genetic disorders in children (2nd edition). New York: Guilford Press. p. 365.

    Morris, J.K.; Mutton, D.E.; Alberman, E. (2002). “Revised estimates of the maternal age specific live birth prevalence of Down’s syndrome”. Journal of Medical Screening9 (1): p. 2 – 6.

   Patterson D. (2009). "Molecular genetic analysis of Down syndrome". Human Genetics126 (1): p. 195–214.

   Patterson, T.; Rapsey, C.M.; Glue, P. (2013). "Systematic review of cognitive development across childhood in Down syndrome: implications for treatment interventions". Journal of Intellectual Disability Research57 (4): p. 306 – 318.

    Ιστοσελίδες

      https://ndss.org/about

    https://www.down.gr/

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Χαρισματικότητα

  Η χαρισματικότητα είναι ένα φαινόμενο κατά την οποία ένας άνθρωπος παρουσιάζει εξαιρετικές ικανότητες σε έναν ή περισσότερους τομείς, όπως ο γνωστικός, ο δημιουργικός, ο κοινωνικός και ο συναισθηματικός. Εμφανίζεται στο 2,5% του πληθυσμού και προκύπτει από την αλληλεπίδραση γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων. Κάποιες φορές, η χαρισματικότητα σχετίζεται με υψηλό δείκτη νοημοσύνης (πάνω από 115), όμως μπορεί να υπάρχει και χωρίς να συμβαίνει αυτό. Για παράδειγμα, ένας άνθρωπος μπορεί να παρουσιάζει εξαιρετικές επιδόσεις σε κάποια τέχνη (π.χ. ζωγραφική), χωρίς να διαθέτει υψηλότερο δείκτη νοημοσύνης. Διάσημα χαρισματικά άτομα ήταν ο Albert Einstein , ο Wolfgang Amadeus Mozart , ο Leonardo Da Vinci , ο Thomas Edison και ο Walt Disney . Χαρακτηριστικά των χαρισματικών ατόμων Γνωστικός τομέας 1) Δείχνουν μεγαλύτερη προσοχή και περιέργεια για το περιβάλλον γύρω τους. 2) Έχουν αυξημένη εγρήγορση. 3) Προσέχουν έντονα τις λεπτομέρειες. 4) Πετυχαίνουν νωρίτερα ...

Σχολικός εκφοβισμός

  Τα τελευταία χρόνια, όλο και συχνότερα αναφέρονται στις ειδήσεις περιστατικά βίας μέσα στο σχολείο τόσο στη χώρα μας, όσο και στο εξωτερικό, γνωστά και με την αγγλική ονομασία “ bullying ”. Τι σημαίνει όμως σχολικός εκφοβισμός; Ποιες μορφές μπορεί να πάρει; Πώς μπορούμε να αντιληφθούμε αν ένα παιδί ή έφηβος εμπλέκεται σε τέτοιο περιστατικό; Τι σημαίνει εκφοβισμός; Ως εκφοβισμός ορίζεται η συστηματική και επαναλαμβανόμενη δραστηριότητα ενός ή παραπάνω προσώπων που χαρακτηρίζεται από την χρήση δύναμης, απειλής ή εξαναγκασμού προκειμένου να προσβάλλει, να φοβερίσει ή να επικρατήσει βίαια απέναντι σε ένα ή περισσότερα πρόσωπα. Διαφοροποιείται από τη σύγκρουση, καθώς υπάρχει ανισορροπία της σωματικής και κοινωνικής δύναμης ανάμεσα στο θύτη και το θύμα και συμβαίνει επαναλαμβανόμενα και όχι μεμονωμένα. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της εταιρείας Focus Bari , 6 στους 10 Έλληνες έχει δεχθεί κάποια μορφή   εκφοβισμού στην παιδική ή εφηβική τους ηλικία. Σε παγκόσμιο επίπεδο, το ...

Σχολικός εκφοβισμός: τι μπορούμε να κάνουμε;

  Σε προηγούμενο άρθρο μου, είχα ορίσει τον σχολικό εκφοβισμό, είχα αναφερθεί στα είδη του, στους συμμετέχοντες και τα χαρακτηριστικά τους, καθώς και τις επιπτώσεις του. Τι μπορούν να κάνουν όμως η οικογένεια, το σχολείο και οι άλλοι σημαντικοί ενήλικες στη ζωή του παιδιού ώστε το φαινόμενο αυτό να προληφθεί; Ποιος είναι ο κατάλληλος τρόπος παρέμβασης, όταν έρθουν αντιμέτωποι με ένα τέτοιο συμβάν; Πρόληψη σχολικού εκφοβισμού 1.    Βοηθήστε τα παιδιά να κατανοήσουν τι σημαίνει εκφοβισμός. Τα παιδιά που ξέρουν να αναγνωρίζουν εκφοβιστικές συμπεριφορές είναι πιθανότερο να αντισταθούν σε αυτές αλλά και να τις αναφέρουν σε κάποιον ενήλικα. 2.    Ενθαρρύνετέ τα στο να αναφέρουν σε έναν ενήλικα που εμπιστεύονται αν έχουν δεχτεί εκφοβισμό ή αν έχουν δει άλλους να εκφοβίζουν. 3.    Διαχωρίστε τη σημασία των ρημάτων «αναφέρω» και «καρφώνω». Πείτε πως το «καρφώνω» σημαίνει πως αποκαλύπτω μία πληροφορία για να βλάψω τον άλλον, ενώ το «αναφέρω» σημαίνε...